creatiOn of life

Monday, July 26, 2010

keunikkan wanita pada mata dunia ^^

hello !! =)

tajuk en3 sy pelik ker? haha.. sy dah penat la nak menjiwang.. hari ini sy nak muhasabah diri di pagi hari .. sedarkan diri saya dan anda yang sudi singgah diblog sy. =) WANITA.. satu keagungan dunia.. setitis air mata duka bersama seribu satu kemaafan.. WANITA senang menitiskan air mata ? ya . semudah mereka dilukai sesenang itu juga mereka mengalirkan air mata kemaafan. tanpa insan bergelar wanita , sempurnakah dunia ? tidak ! Wanita juga diagungkan dengan kesucian diri , kemurnian hati , setulus kasih nurani , selembut sutera. keindahan yang tercipta bersama lahirnya wanita ke dunia adalah satu anugerah yang perlu dihargai dan di bentuk. rosaknya wanita kiamat la dunia. bukan mengata diri yang hina ini sempurna , tetapi diri ini berusaha untuk menjadi baik. untuk berubah bukan senang.. tapi untuk terjebak hanya perlu sesaat takpon seminit saja. itulah dunia syaitan yang sentiasa kontra dengan kebaikan. aku ingat lagi satu ayat yang aku baca " dari jalanan datangnya aku, berlari dan berdiri menghadap sejadah, menginsafi diri yang hina supaya aku tak kembali kepada hitamnya duniawi".. untuk berubah bukan senang.. sekali anda ingin berubah, maka berjalanlah kehadapan dan janganlah anda menoleh lagi kebelakang.. =)



lelaki sering mempersoalkan kesucian seorang wanita.. tapi terunakah mereka untuk wanita yang suci ??? itu la dunia.. hanya memandang pada kebaikan tapi tidakkah kalian sedar , hilangnya kesucian milik wanita disebabkan lelaki yang tak pernah ingin menghormati wanita. berkata sayang , bermadah cinta dan berjanji ke jinjing pelamin namun apa yang ada hanya satu sejarah yang kepahitan. tidak sedarkah anda wahai lelaki , terciptanya wanita dari tulang rusukmu dan terbentuknya wanita untuk menjadi pelengkapmu bukan untuk memuaskan nafsu setanmu. taubatlah andai anda yang membaca en3 kali ini. ingat dalam mana2 agama sekalipun zina , rogol dan lain2 adalah haram. tidak ada agama merelakan umatnya berbuat demiakian!

wanita yang dulunya hanya bayi kecil yang lahir dengan suci menjadi dewasa dan menjadi gadis yang cantik. melewati zaman remaja yang penuh godaan dengan tabah untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang anak dan menjadi isteri yang sempurna terbentuknya. perjalanan dewasa yang penuh godaan ditepis demi maruah seorang gadis dan maruah bakal suami yang akan dinikahinya.. sangat unik seorang wanita yang berhati mulia. namun jikalau ditemukan dengan insan yang tak berguna menjadi pembimbingnya teguhkan iman didada yang dibina dan ditanam sejak kecil ? masih mampukah dia bertahan dan terus berjalan di jalan yang lurus yang banyak persimpangan ?

lelaki... andai wanita suci dan baik milikmu.. kau hargai dan bimbinglah dia supaya tetap berada di dalam keadaan yang baik dan mulia seperti selalu kerna dia adalah tercipta untukmu dari tulang rusukmu. berkongsi , bercinta dan bersahabatlah dengan wanita itu hingga akhirnya. andai wanita itu bukan milimu.. kau relakan dia bahagia bersama insan lain yang lebih layak darimu. mungkin dia bukan tercipta dari tulang rusukmu.

wanita.. engkau jadi dan jaga la diri kamo untuk sempurnakan tugas dan amanah mu sebagai seorang anak , gadis , isteri dan kemudian seorang ibu.. =)

en3 kali ini tak berkaitan dengan yang hidup mahupon yang dah mati.. ini hanyalah peringatan kepada insan lemah seperti diri ini supaya tidak lupa dan alpa dengan keindahan dunia kuliah yang aku tempuhi. aku ingin tunaikan tanggungjawab itu sebaiknya. aku bukanlah sebaik-baik insan tapi aku mencuba untuk merubah. satu yang aku mampu lakukan untuk terus bahagia bersama insan yang aku cintai dan sayangi. =) salam sayang dan rindu buat yang mengikuti blog ini.. ini untuk anda renungkan .. andai ada tersilap pada tulisan kali ini.. aku memohon maaf. aku hanya manusia yang kerdil tak lari dari kesilapan..

salam rindu.. =) qumang keling..

No comments:

Post a Comment